Leta i den här bloggen

tisdag 11 mars 2014

Förtydligande

Här kommer ett litet lexikon som kaaaanske kan vara till hjälp för några i min omgivning att förstå (andra får också ta till sig ifall de behöver!)

På grund av att jag känns otydlig kommer här med en förklaring på vad jag egentligen menar..

Smäll inte igen dörren = stäng så LJUDLÖST du kan OCH ANVÄND handtaget. Du smäller även om du stänger UTAN att använda handtaget. När du liks använder handtaget, gör det då fullt ut, släpp det inte halvvägs då smäller du också.

Plocka upp/reda = placera de utspridda sakerna längs bord/golv/bänk etc på sin plats.

Städa = då är det allvar. Då SKA det bli rent. Man använder medel, gnuggar, torkar, dammsugar, skurar OCH plockar reda på sakerna till sin plats. Blanda för allt i världen INTE ihop plocka och städa, plocka är endast en liten del i städningen.

Ta hand om barnet efter mat = skaka/borsta av kläder vid matplatsen, ta av haklapp, plocka upp de värsta matresterna på stol och golv, tvätta händerna och munnen rena och kolla över om kläder ev måste bytas.

Plocka bort efter maten = ta hand om ALL disk. Får inte allt plats i diskmaskinen så diskar man det övriga eller ställer avsköljt i diskhon. Torkar av alla bänkar, spis och plattor, bord, barnets stol, golvet där barnet har suttit mm. Kladd och smuts ska bort!

Ja vi börjar väll där.. Ibland känner jag mig som den suraste/tjurigaste/negativa/kravfyllda människan.

Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar