Leta i den här bloggen

lördag 29 mars 2014

1177

Efter turer in och ut på sjukhuset i flera dagar och sjuklingen här hemma går från det ena till det andra så brast det i hemma-apoteket idag.
Inatt vaknade Tilma av världens hosta. Yes tänkte jag, lätt match med bricanylen vi var hemma. Superbra och vi fick sova fyra timmar till. Så skönt!
..
Tills jag upptäckte att nu tar det slut. I december skrevs flytande bricanyl ut till henne pga symtom till förkylningsastma. Mot hosta.
Jag kände att natten kommer bli outhärdlig om inte hon skulle få mer, såklart är det ju receptbelagt.
Ringde till 1177 och fick såklart prata med en väldigt skeptisk sköterska.
Jag berättade om vår historia med alla turer fram och tillbaka till sjukvården senaste veckan (försökte få sympati), att hon åt penicillin och nu när det börjat verka så kom snuvan och hostan som ett brev på posten. Det jag ville var att få bricanylen utskriven per telefon så vi skulle slippa åka in med Tilma till sjukhuset - i stan. Det är ju liksom helg.
Jag fick som följdfrågor/svar:
- Vilket penicillin har hon?
- Är ni säker på att det är njurbäckeninflammation hon har och hur vet ni att det är så? (ja, jag sa ju just att vi tillhör barnmottagningen för det. Och vi har fått svaren pga hög feber, en rad blodprover och ett antal urinprov.)
- Om du inte tänkt åka till stan så kan du ju ändå inte hämta ut medicinen. Det är ju helg.. (jo, men Tilma slipper ju åka med.)

Hin skulle kolla med läkaren och ringa upp. Efter två timmar ringer en söt kvinna från primärjouren och säger att recept är skrivet och bricanylen finns att hämta på apoteket. Äntligen kändes allt så effektivt.
Jag är så tacksam gör dessa medmänskliga människorna. Underbara människor!!
Nu är bricanylen intagen och Tilma sover gott. Vi har haft en underbar em/kväll i Nybyn. Grillad älg och kladdkaka. Mmmmm!!!!
Nu ska jag sova, Tilma snarkar och Linus gick på puben.
Godnatt! :)

1 kommentar:

  1. Lätt som en plätt blev det helt plötsligt! Skönt och välbehövligt! :-) / mamma

    SvaraRadera