Leta i den här bloggen

lördag 22 mars 2014

Älskade barn!

Vad man så gärna skulle vilja byta med barnen när dom har ont och mår dåligt. Än om det är kortvarigt så gör det ont i hjärtat att se dom ha det jobbigt.
Idag när Tilma skulle sova på eftermiddagen gick vi till Linus pappa, men hon va så orolig i vagnen att vi gick hem efter en stund och tänkte lägga henne inne istället. När Linus tog upp henne här hemma bara skakade hela hon, kunde inte slappna av. Feberfrossa!! I med alvedon, trots att det var 30 min kvar innan jag fick ge igen och sen linda in i tjock filt med kläder och mössa nära, nära min famn. Hon var så himla trött. Gjorde inget motstånd, men andades väldigt snabbt och huttrade. Jag vaggade henne, strök på henne, vi satt ute, gungade gungstol mm.. Tillslut kom hon till ro, och somnade när alvedonen började verka. Hon sov ca en timme i sin säng då, äntligen fick hon vila lite. När hon vaknade hade hon 39.7 i feber, så trots både ipren och alvedon i kroppen så är tempen rätt hög.
Jag ringde 1177 för att se om jag kunde testa något jag inte har tänkt på, men (ursäkta mig!) det var den menlösaste människan jag rådfrågat något om på länge. Jag ville veta om jag kunde öka på iprenen eller alvedonen lite så hon skulle slippa dessa snabba stegringar när medicinen är påväg att gå ur kroppen. Fick inget svar alls mer än att man inte får överskrida föreskriven maxdos (vilket hon nu fått i över ett dygn). Hon sa tillslut bara, tror du det är tänderna som spökar då? Nja jag vet inte sa jag. Det enda jag kan se är att hon har hög feber, äter bra när hon har medicin i kroppen, dricker helt okej, har inga förkylningssymtom men jag ser att en tand håller på att spricka igenom.
Då sa hon bara stackars liten mm. Inget om att det finns tredagarsfeber etc., bara att feber inte bruka komma så högt för tänder.
Jag ville inte ha medlidande. Jag ville ha tips, råd och hjälp.. Men kan inte säga att jag fick de då jag la på. Vi skulle alltså fortsätta att ge samma sak, samma mängd. Och det har iallafall funkat hittills. Jag var bara så rädd för feberkramper. Usch! Tur det gick bra :)

Nu ikväll har hon mest suttit stilla och lekt. Hon fick en ikeaburk som man viker upp locket på. Den har hon lekt med i 1.5 timme.. Stoppat i saker och plockat ur. Lagom lek när man känner sig hängig. Och sitta i knät var också mysigt.. Nog märks det att vår lilla 100% rörelsetjej inte riktigt är sig själv. Tur det är kortvarigt som sagt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar