Leta i den här bloggen

söndag 20 juli 2014

Vilja

Att människor har viljor, temperament och humör är vi alla överens om.
Det har min dotter också.
Tar man hennes energi och återanvänder i exempelvis el, så skulle hon nog kunna försörja många hushåll dom timmar hon är vaken på dygnet.
Hon rör sig heeeela tiden!
Och hade det varit så det hade blivit tvärtom hade jag blivit orolig.. Då hade man nog fått bära ihjäl sig för att flytta henne från A - B. Nästan öppnat munnen på henne när hon ska äta. Skämt åsido!
När barnmorskan frågade varför jag inte gick upp speciellt mycket i vikt nu i graviditeten, om jag mådde dåligt eller nått, så tittade jag på henne och sa; jag har en ettåring som är still när hon sover. Hon skrattade gott!
Det är tur jag gillar att hålla igång och röra mig. För denna lilla dam får man hålla efter.
Hon klättrar i soffan, upp på bordet, upp i fönstret, ur matstolen, i kartonger, i byrålådor, upp och ner i vagnen. Springer tills det tar stopp. Vägrar hålla i handen på tex en parkering eller promenad.
Ja, ni förstår. Man måste vara nära henne hela tiden! Och det blir ju oftast enerverande för henne också.. Hon behöver ju vara lite själv ibland och upptäcka nya saker osv. Hemma är hennes rum en plats där hon ofta kan leka lite själv utan att vi tittar till henne exakt varje halvminut. Utomhus när hon leker också på vissa ställen.
Hon blir allt bättre på att lyssna också. Faktiskt. Hon börjar förstå mer. Men lägger såklart "döv-örat" till många gånger. För ha man inte hört, vet man ju inte att man inte får..
Älskade barn! Det kommer bli något stort av dig när du blir stor. Med din vilja, envishet och talförmåga kommer du att komma långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar