Leta i den här bloggen

onsdag 1 januari 2014

Minus MJÖLK

Hade tänkt skriva detta för längesen, men nu tar jag tag i det.
Sen jag föddes klassades jag som kolikbarn de första månaderna. Mamma kunde inte amma mig och jag åt vanlig ersättning i flaska. Jag sket "stenar" när väl den produktionen fungerade.

Hela min uppväxt har jag haft problem med min mage. Ont, kramp i magmuskler mm. Utredning på utredning ge gjorts, prover tagits och det som har konstaterats är att jag regerar som en laktosintolerant gör mot mjölk men även på laktosprodukterna. Detta innebär att jag har fått och kunnat experimenterat under alla mina år för att se vad jag kan äta och inte.

Blodprover har tagits otalet många gånger. Det visar inte på mjölkproteinallergi.
Att det har med mjölk att göra mitt magbesvär är konstaterat. Jag tål inte vanliga mjölkprodukter, inte heller laktosfria produkter.
Nu i vuxen ålder har läkare kommit fram till att jag är överkänslig mot MJÖLKPROTEIN.

Här kommer dilemmat. Det är stor skillnad mellan att äta laktosfritt och MJÖLKFRITT.

När man är överkänslig mot proteinet, som jag är, måste man äta alternativa mjölkprodukter. Så som havre och soja-produkter. Det är även så att då man är överkänslig mot mjölkprotein, som jag är, kan man äta litegranna av vanliga mjölkprodukter. Tex. någon chokladbit, lite ost, en kaka.
Jag har efter alla dessa år provat mig fram för vad som fungerar för mig. Det som INTE funkar är bla mjölk, creme fraiche, glass, grädde, gräddfil, philadelphiaost (i större mängder), fil, yoghurt, riktigt smör i större mängder (såser tex.).

Jag blir inte dödligt sjuk av att få i mig mjölk. Det som händer mig när jag fått i mig för mycket mjölk är att jag inom några timmar blir väldigt gasig i magen, släpper jag mig luktar det VÄLDIGT illa. Jag mår illa. Får gå på toa ofta och göra tvåan den dagen för att sen få vänta några dagar till nästa gång. Jag får allt mer sällan riktigt ont i magen. Men det har hänt att jag har fått besöka akuten för att få kramplösande sprutor för att magmusklerna ska få vila sig och orka återhämta sig och magen ska bli bättre och mindre ond.

Vad ska man då bjuda mig på om vi ska bort på middag eller fika?
Jo, är det inte glass, tårta, chokladpudding, tjockt lager smörkräm eller cheesecake så fungerar det oftast utan mjölkfria alternativ. Jag kan ta mig nån vanlig kaka och vara nöjd med det. Jag känner när det blir för mycket. Är det paj eller kladdkaka tar jag en liten bit och njuter av det.
Det är lite värre med mat. Oftast äter jag ju inget innan jag åker bort. Vilket gör att jag är hungrig när det är dags för lunch/middag. Då är det svårare att bara kunna ta en liten bit och njuta. När det är dags att äta så är jag oftast hungrig och behöver äta, annars svajar humöret rikligt ;)
Det är inte så svårt egentligen. Det jag brukar använda är:
~ Havregurt = frukost/mellanmål yoghurt
~ Sour supreme = creme fraiche
~ Oatly iMat = matlagningsgrädde
~ Havredryck = mjölk (dricker aldrig mjölk men använder den i bakning och mat)
~ Mjölkfritt margarin = Smör (baka, steka, osv.)
~ Tofuline vanilj = godaste mjölkfria glassen (andra alternativ finns som också funkar)
Dessa är de vanligaste produkterna jag har hemma.

Det finns massor med alternativ till mjölk. Och säger jag att det funkar med det ena eller det andra så gör de det. Allt handlar om hur mycket mjölk jag har ätit de senaste dagarna och vad det är som bjuds på.

Jag har aldrig tänkt att jag behöver exakt lika mat som alla andra som äter. Det viktigaste är att jag blir mätt och kan fullfölja lunchen/middagen utan att få springa massa svängar på toaletten, gasa ihjäl sällskapet eller ligga i fosterställning på soffan.

Om det behövs så tar jag gärna med mig ingredienser till matlagning eller lagar jag det och tar med mig. Det gör mig inget!

Här hemma bakar jag och äter mjölkfritt. Oftast äter vi alla samma sak. Det funkar!

Nu vet ni om min allergi och ont-i-magen-historia. Hoppas det underlättar och skapar förståelse :)
Så om ni bjuder på ätbart och man ska komma hungrig, förvänta er frågan "vad blir det, kan jag äta?" utan att det har med er att göra. Det är bara för att jag inte vill komma hungrig till dukat bord och ska göra alla obekväma när jag inte kan äta något.

Skilj på laktos och mjölkprotein. Jag är det sistnämnda och måste äta endera havre eller soja som alternativ till mjölk.

För allas trevnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar